Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego?

Tomek, 10.09.2019 r.

Obecnie na rynku spotykamy 4 rodzaje oprogramowania do sklepów internetowych. Każde z tych rozwiązań posiada wielu dystrybutorów i producentów. Do tego dochodzą jeszcze agencje multimedialne, które zajmują się wdrażaniem różnych rozwiązań, krótko mówiąc - jest w czym wybierać.

Rozpoczynając przygodę z e-sklepem, jak również każdym innym przedsięwzięciem biznesowym, musimy określić cel, do którego będziemy dążyć i sposoby, jakimi zamierzamy go osiągnąć. Główną funkcją sklepu jest sprzedaż, warto więc wiedzieć co będziemy sprzedawać i komu. Żeby iść we właściwym kierunku potrzebujemy też mapy. Trzeba stworzyć plan działania, dzięki któremu poskładamy do kupy wszystkie aspekty naszej działalności tak, by prowadziły nas we właściwym kierunku. Tu wskakuje do gry model biznesowy - absolutne „must have” współczesnego organizowania małych i dużych firm, o którym poczytasz tutaj.

Mając cel i mapę, pozostaje nam wybór środka transportu, którym wyruszymy w drogę. Tym właśnie będzie oprogramowanie sklepu internetowego. I tu zaczynają się schody – możliwości jest wiele, ale czy wszystkie są dla nas? Teoretycznie nic nas nie ogranicza – ale w praktyce nie dość przemyślany wybór może nas sporo kosztować - przecież nie będziemy podróżować autobusem w pojedynkę, ani też nie zapakujemy do malucha drużyny footbolu amerykańskiego.

Sklep internetowy Open Source

Jest to oprogramowanie sklepu internetowego oparte na otwartej licencji, tzn. oferuje dostęp do kodu ‘silnika’ sklepu i samo w sobie jest darmowe. Jednak po naszej stronie leży zajęcie się różnymi aspektami działania sklepu, stąd wiele osób decyduje się na wdrożenie tych sklepów przez agencje, które się w tym specjalizują. Podstawowym kosztem jest posiadanie wykupionego hostingu – miejsca na serwerze, na którym będzie działać nasz sklep. W tym przypadku najtańszy pakiet raczej nie wystarczy. Do oprogramowania sklepu typu ‘open source’, należy też znaleźć szablon graficzny, darmowy lub płatny. Trzeba pamiętać, że decydując się na darmowy layout może się okazać, że nasza konkurencja ma taki sam lub nie do końca odpowiadać on będzie naszej wizji. 

Dużo szablonów graficznych dla sklepu internetowego znajdziemy na stronie ThemeForest - są one przeznaczone zarówno do popularnych open source, jak i do zaadaptowania do innych platform e-commerce (np. SaaS)

Oprócz podstawowej instalacji ‘silnika’ sklepu będziemy potrzebować też wtyczek, powstających niezależnie od twórców oprogramowania, by zapewnić działanie potrzebnych nam funkcji – np. obsługę polskich płatności. Niektóre z wtyczek są płatne. Uaktualnianie systemu i tworzenie kopii zapasowych leży również po naszej stronie. Wybierając to rozwiązanie trzeba mieć na uwadze, że będziemy musieli poświęcić na obsługę technicznych aspektów działania sklepu trochę czasu, chyba że skorzystamy z usług agencji.

Zalety:

  • brak opłaty licencyjnej
  • dostępność dodatkowych wtyczek
  • duża ilość gotowych szablonów graficznych
  • możliwość wykorzystania jako ‘silnik’ sklepu internetowego szytego na miarę
  • duża elastyczność dzięki możliwości edycji kodu źródłowego
  • wsparcie społeczności innych użytkowników danego oprogramowania

Wady:

  • wymagane płatne, wydajne konto hostingowe/serwer - na którym zainstalujemy oprogramowanie
  • większość dodatkowych rozszerzeń jest płatna 
  • wymagana umiejętność konfiguracji oprogramowania i serwera, bądź konieczność skorzystania z usług zewnętrznej firmy
  • ciężko dobrać gotowy szablon do swoich potrzeb, zazwyczaj kończy się to usługą personalizacji, chyba że mamy umiejętności programistyczne 
  • otwarty kod może zmniejszać bezpieczeństwo

Przykłady: Presta Shop, Magento, WooCommerce (rozszerzenie do Wordpress), VirtueMart (rozszerzenie do Joomla), osCommerce

Sklep internetowy w modelu SasS

Oprogramowanie jako usługa – czyli Software as a Service, to tak zwany model subskrypcyjny. Podstawowym kosztem jest abonament za dostęp do aplikacji sklepu internetowego, płacony co miesiąc ( lub w innym wymiarze np. raz w roku). Koszt miesięczny waha się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy, niektórzy usługodawcy pobierają również prowizję od sprzedaży. Usługodawca zapewnia wsparcie techniczne, a jego rodzaj i zakres różnią się w zależności od platformy i planu abonamentowego. Największą zaletą tego typu rozwiązania jest niski koszt otwarcia sklepu, łatwość i krótki czas potrzebny do uruchomienia sklepu - nie musimy się martwić o serwer, konfigurację systemu i aktualizacje. Nie mamy jednak dostępu do kodu aplikacji, a jej rozwój zależny jest od twórców oprogramowania.  

E-sklepy funkcjonujące w modelu SaaS na rynku polskim są do niego dostosowane, zwłaszcza jeśli chodzi o moduły płatności czy wysyłki. 

Większość platform do e-handlu posiada zbiory szablonów graficznych, również darmowych, co jednak wiąże się z tym, że nasz sklep internetowy nie będzie miał unikatowego wyglądu. Stąd częstym wyborem jest indywidualny szablon sklepu internetowego. Kluczowym elementem, na który warto zwrócić uwagę, wybierając platformę SaaS jest możliwość optymalizacji sklepu pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach, szczególnie Google (SEO friendly). 

Dobrą metodą na sprawdzenie wydajności sklepów działających w ramach danej platformy jest określenie, jakie mają wyniki w aplikacji PageSpeed Insights, czy GTmetrix.

Zalety:

  • łatwość obsługi i konfiguracji
  • przemyślana architektura systemu 
  • wsparcie techniczne
  • niskie koszty rozpoczęcia działalności 
  • hosting zapewniony w ramach abonamentu
  • dopasowane do rodzimego rynku
  • zapewnione backupy (zależy od oprogramowania)
  • stały rozwój platformy
  • liczne integracje
  • wsparcie społeczności innych użytkowników danego oprogramowania

Wady:

  • brak dostępu do kodu źródłowego oznacza mniejszą elastyczność – brak możliwości modyfikacji aplikacji
  • często dodatkowe funkcje lub integracje wymagają dodatkowych opłat jednorazowych lub cyklicznych 

Przykłady: Shopify, in1AtomStore, Shoplo, Shoper, IAI-Shop  

e-Sklep na licencji

Inaczej nazywany oprogramowaniem pudełkowym zamkniętym. Podobnie, jak w przypadku tradycyjnego oprogramowania komputerowego, klient jednorazowo płaci z góry za licencję i dostaje ją na własność. Nadal trzeba jednak samodzielnie zadbać o miejsce na serwerze i zazwyczaj nie można samodzielnie modyfikować systemu. Obecnie jest to już mało popularna forma sprzedaży oprogramowania dla sklepów online. Uaktualnienia i wsparcie techniczne ma różny wymiar u różnych producentów. Tutaj zazwyczaj jesteśmy ograniczeni jeśli chodzi o wygląd graficzny do oferty producenta oprogramowania.

Zalety:

  • brak opłaty abonamentowej
  • przemyślana architektura systemu
  • możliwość wprowadzania zmian przez producenta
  • wsparcie społeczności innych użytkowników danego oprogramowania

Wady:

  • brak wsparcia technicznego (lub ograniczone czasowo)
  • brak możliwości samodzielnych modyfikacji
  • płatne aktualizacje (nowsze wersje traktowane już jako nowe oprogramowanie)
  • wymagane płatne, wydajne konto hostingowe/serwer - na którym zainstalujemy oprogramowanie

Przykłady: Sote, Atom store, Shoper (wycofuje się)

Oprogramowanie dedykowane

Tzw. sklep „szyty na miarę”, czyli napisany specjalnie dla nas. Polecany najbardziej wymagającym klientom, którzy chcą mieć zapewnione w sklepie dokładnie takie funkcje, jakich potrzebują, a równocześnie dostęp do kodu źródłowego i możliwości modyfikacji. Taki sklep na pewno będzie się również odróżniał od sklepów konkurencji. Wiąże się to jednak z największymi kosztami i najdłuższym czasem realizacji. Decydując się na takie rozwiązanie należy dobrze przemyśleć wybór firmy do współpracy, również pod kątem przyszłego rozwoju systemu, a także wszelkie przyszłe modyfikacje wkalkulować w koszty. 

Zalety:

  • idealne dopasowanie do potrzeb klienta
  • dostęp do kodu, możliwość wprowadzania zmian w systemie i rozbudowy
  • brak opłaty abonamentowej
  • wpływ na architekturę systemu i zastosowane technologie

Wady:

  • wysoki koszt 
  • długi czas realizacji
  • brak szybkiego wsparcia technicznego (zależnie od umowy)
  • konieczność dobrego przemyślenia architektury systemu 
  • trudności w rozbudowie systemu w przypadku rozwiązania współpracy z twórcami

Co dla kogo?

Jeśli chcesz szybko i przy niewielkim koszcie wejściowym rozpocząć przygodę z ecommerce, wybierz platformę działającą w modelu SaaS - nie martwiąc się o serwer czy bezpieczeństwo systemu wprowadzisz produkty, wybierzesz lub zamówisz szablon graficzny i zaczniesz sprzedawać, a w razie wątpliwości otrzymasz wsparcie techniczne od dostawców oprogramowania. Gdy zaś masz trochę więcej czasu i umiejętności techniczne możesz sam zainstalować darmowe oprogramowanie typu open source lub zainwestować nieco większą kwotę i zamówić wdrożenie sklepu w zewnętrznej firmie. Chcesz otrzymać gotowe oprogramowanie dla sklepu, a nie lubisz opłat abonamentowych? Być może rozwiązaniem będzie jednorazowy zakup licencji. Jeśli zaś potrzebujesz unikalnych funkcji lub prowadzisz sprzedaż w nietypowy sposób, przeznacz więcej czasu i środków finansowych na zamówienie sklepu „szytego na miarę”, który spełni Twoje wymagania. Pamiętaj, że wybór oprogramowania to jedna z bardziej kluczowych decyzji na początku Twojej ecommercowej drogi. Jeśli nie chcesz zboczyć na manowce, przemyśl ją solidnie, poczytaj, popytaj, zasięgnij opinii. A potem już tylko wybierz trafnie, i ruszaj!


Data publikacji: 10-09-2019

Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.