
Jak nagraliśmy pierwszy odcinek, to ja nie słyszałem żadnego podcastu, tzn. ja wcześniej nagrałem podcast niż go usłyszałem.

Myśmy się zorientowali, że on nie ma szans powodzenia gdzieś koło siódmego odcinka (…) nie trzeciego (…) ale koło trzeciego-czwartego okazało się, że ludzie tego słuchają

Jeżeli klient coś odrzuca – to odrzuca swój obraz z tym produktem. Czyli mówiąc krótko: on siebie nie widzi.
Kluczowe jest to, że klient musi świadomie opowiedzieć się za czymś (…) Wymaga to pewnego zaangażowania i postawienia go przed wyborem.

Selekcjonując moje pomysły, zawsze selekcjonuję je pod kątem tego, czy ten pomysł wpisuje się w moją wizję siebie, w sensie mojego prywatnego życia, mojej rodziny, mojego czasu wolnego, i czy on się wpisuje w wizję mojego prowadzenia biznesu.
Z dziewczynami z mojego zespołu jesteśmy w ten sposób umówione, że jeśli przychodzi ten krytyczny moment, kiedy ja naprawdę potrzebuję się skupić, to one dostają informację: nie ma mnie. I jest bardzo wyraźnie określone, kiedy ja jestem dla nich dostępna. I to kiedy to jest mniej więcej: pożar (ale u mnie, nie u nich, bo ze swoim to sobie muszą jakoś poradzić) i hasło: Pani Swojego Czasu bankrutuje. Czyli jeśli dokładnie w tej godzinie, w której ja mam to swoje miejsce na skupienie, PSC miałaby zbankrutować, to tak – mają prawo się ze mną skontaktować. A tak poza tym absolutnie nie, ja jestem wyłączona, mam wyłączone wszystkie media, wszystkie komunikatory, non stop wyciszony telefon, nie dostaje żadnych powiadomień (…) nie widzę przychodzących maili (…) absolutnie żadne facebooki i w ogóle (…). Pierwsze co robię, jak instaluję jakąkolwiek aplikację, to: czy się zgadzasz na te powiadomienia? Nie.

Jeśli chodzi o delegowanie to zawsze się pojawia taki problem(…): ale co, jak przecież ja umiem zrobić najlepiej, jak komuś wydeleguję, to on to na pewno zepsuje itd. Po pierwsze (…) zatrudniaj takie osoby, które w danych obszarach są lepsze od Ciebie, tak żebyś mógł to delegować. Często przywarą właścicieli jest coś takiego, że wydaje im się, że oni to najlepiej robią, jak ktoś zrobi inaczej, to to na pewno jest gorzej – nie, to jest inaczej. I może się okazać, że to jest równoważne, może się okazać, że to jest np. lepsze, no i oczywiście są takie momenty, że po wydelegowaniu rzeczy są robione gorzej – trzeba z tym żyć.
Ja nie mówię, że mi się źle pracowało u mojego ostatniego pracodawcy, wręcz przeciwnie, dobrze mi się pracowało, natomiast jak ja się zacząłem zastanawiać, jaką rolę mógłbym pełnić w firmie, w której ostatnio pracowałem, to stwierdziłem, że muszę się zwolnić. No bo na współwłaściciela i członka zarządu mnie nie wezmą.

Efektywniejsze jest, żeby się najpierw na coś nastawić, czyli zadać sobie pytanie: co ja właściwie chcę teraz robić, a nie zakładać, że to się wszystko jakoś poukłada (…). Chodzi o to, żeby dzień pociąć na bardzo malutkie kawałki (…). Tzn. - ja teraz odpalam tę część głowy, która mnie po drodze będzie pilnowała (…). My mamy pewną możliwość nastawienia się na coś i zaprogramowania, i to o wiele lepiej rokuje, niż robienie sobie wyrzutów, że jak czegoś nie zrobię, to coś. To jest o wiele mniej skuteczne, bo to już jest pozamiatane
Jak podajesz przykład utrzymania rodziny, i zakładasz, że utrzymanie rodziny polega na tym, że będziesz jej dawał pieniądze, no to… już nie żyjemy w tych czasach. Utrzymanie rodziny polega też na tym, że trzeba się z tą rodziną trochę kolegować (M.J.): Nie wystarczy na facebooku? - No…nie.
Z ciekawostek, jakich dowiedzieliśmy się, uczestnicząc w urodzinach podcastu MWF, możemy Wam zdradzić, że:
- Marek Jankowski i Paweł Tkaczyk
prywatnie są szwagrami 😊
- Podcast MWF był początkowo
emitowany w Radiu Wrocław.
- Pierwsze odcinki powstały na
podstawie książki Marka Jankowskiego pt. „Mała Wielka Firma”.
- MWF jest pierwszym polskim
podcastem, którego można słuchać w systemie rozrywki pokładowej PLL LOT.
- Twórcą hasła „Podcast dla
biznesu, rozwoju i przyjemności słuchania” jest Darek Puzyrkiewicz – autor
bestsellerowej „Biblii Copywritingu”.
- Ola Budzyńska (Pani SwojegoCzasu) ma zasadę, że nie negocjuje swoich cen i nie pracuje po 15 😊.
- Podcast Piotra Buckiego „Biznes w IT” pod koniec lutego 2019 był na pierwszym miejscu w ITunes.
- Pomysłodawcą nagrania odcinka
podcastu z udziałem słuchaczy był Miłosz Brzeziński, gość najpopularniejszego
wówczas odcinka MWF (w marcu 2019r.: 470 tys. odsłuchań w wersji audio i wideo
łącznie).
Na koniec kilka powodów, dla których my regularnie słuchamy
MWF:
- Każdy odcinek to maksimum
merytoryki i praktycznych wskazówek – zawsze z rozmowy wynika przynajmniej
jedna rzecz, którą można od zaraz wprowadzić w swojej firmie i zobaczyć efekty
- Nawet jeśli po tytule odcinka
wydaje się, że temat może niekoniecznie nas dotyczy, to i tak zazwyczaj w
trakcie słuchania znajdujemy w nim coś dla siebie
- Zaproszeni goście często
przygotowują dla słuchaczy autorskie materiały do pobrania, które okazują się
naprawdę przydatne w pracy – z wielu już sami skorzystaliśmy
- To podcast nie tylko dla przedsiębiorców - wśród odcinków typowo biznesowych znajdują się i takie, w których wybrzmiewają uniwersalne życiowe prawdy i można je polecać absolutnie każdemu (patrz: mój ulubiony odcinek z Moniką Górską czy najpopularniejszy ze wszystkich - z Miłoszem Brzezińskim)
- MWF daje słuchaczom poczucie, że jako przedsiębiorcy wszyscy „jedziemy na tym samym wózku”, mamy podobne problemy, podobne wyzwania, popełniamy błędy i próbujemy sobie z tym radzić. Nawet będąc na początku swojej biznesowej drogi, słuchając rozmowy z kimś, kto ma już na koncie niemałe sukcesy, nie zdołujesz się, a raczej dostaniesz motywującego kopa. To duża zasługa zapraszanych do podcastu gości, ale też w znacznej mierze sposobu prowadzenia rozmowy i zadawania pytań – tak, by było miejsce na radzenie, ale nie „gwiazdorzenie” 😉
10 urodziny Małej Wielkiej Firmy to było naprawdę inspirujące i bogate w pozytywne wrażenia spotkanie! Jeśli jeszcze nie znacie podcastu Marka Jankowskiego, a interesuje Was tematyka prowadzenia firmy, budowania marki, marketingu czy innych aspektów związanych z rozwijaniem własnego biznesu, to koniecznie nadróbcie zaległości, bo naprawdę warto czerpać z dobrych wzorców. Sięgając do dawnych odcinków można zauważyć, jak na przestrzeni lat zmieniał się zarówno podcast, jak i rzeczywistość polskich przedsiębiorców. Obecnie podcast wychodzi regularnie co tydzień i mogę powiedzieć, że dla mnie poniedziałkowy mail z tematem nowego odcinka jest jednym z porannych umilaczy 😉.
PS. Zdjęcia autorstwa słuchaczy – fotografów: Kuby Ociepy (kubaociepa.pl) oraz Kaspra Kędzierskiego (kasper.photos), którzy sami zgłosili się do przygotowania profesjonalnej fotorelacji z wydarzenia, zamieściliśmy za zgodą autorów oraz organizatora - Marka Jankowskiego. O przygotowaniach do tego wydarzenia z jego perspektywy możecie posłuchać w 257 odcinku podcastu, a w 259 odcinku usłyszycie całość rozmowy z Miłoszem Brzezińskim wraz z udziałem publiczności (w tym teamu in1 😉).
Data publikacji: 21-03-2019